Pályázat

F1-et az utcára!

2004. 05. 14.

Mostanában egyre több olyan sportautó jelenik meg, amely a Formula 1-es versenyautók vonásait viseli, gondoljunk csak a Ferrari Enzora, az új Mercedes SLK-ra, SLR-re, a Honda HSC vagy a Toyota Ultimate Celica tanulmányokra. Építsünk mi is ilyen autókat!

Csak azok a márkák jöhetnek szóba, amelyek jelenleg, vagy az F1 története során valaha is rendelkeztek csapattal, illetve motorszállítók (voltak).

Értékelés:
A pályázat nehézségi fokát mutatja, hogy mindössze tizenhárom pályamunka érkezett kilenc tunertől. Személy szerint nagyon hiányoltam egy-egy Fordot, Lanciát, Lotust, Maseratit, de úgy tűnik a Peugeot F1-es kalandja is felejthető volt. A jelenlegi egyeduralkodó, a Ferrari szintén kimaradt a szórásból, pedig az Enzo mellett lettek volna átalakítható típusai. Talán majd szorgalmi feladatként küld valaki ilyeneket is.
Az értékelésnél most is fix számú pontot kellett elosztani az autók között. A zsűri díszvendégeként pontozott Szabó Róbert és Wéber Gábor, a Formula-1 televíziós közvetítésének két szakértője. Szavaztak néhányan a Totalcar szerkesztőségből, és többen a HVTM tunerei, látogatói közül, valamint maguk a pályázók is. Ők most is kevesebb ponttal, és csak a többiek munkáira.
A tabella végén egy Renault Wind áll, sajnos a kidolgozása nem volt meggyőző, bár az alapötlet jó lett volna. HoPe ennél jobbat is tudna. Vígasztalja KataBaba, aki szerint "a csúnyus kidolgozás ellenére aranyos, pofás autó jó ötletekkel". Tomchy Toyotája esetében a feliratok és a festés váltott ki kritikákat: a minták nem görbülnek rá a karosszériára. A Lamborghinit személyesen követtem el, de ebből a szögből nem sikerült felidéznem a Formula-1-es hangulatot, és többen keveselték az átalakítást is. A Porsche Tomchy másik pályamunkája, és bármilyen jó minőségű is, az orr átalakítása plusz a festés itt is kevés volt az üdvösséghez.
Gonzales újonc tunerként egy gyönyörű Honda Civiccel mutatkozott be, de Jakusa Renault Fluence tanulmányához hasonlóan túlságosan kevéssé lett F1-szerű, bár mindkét autónak akadtak rajongói. A Renault annak ellenére előrébb végzett, hogy néhányan zsűritag a kidolgozása miatt is talált fogást rajta. Szerintem is ez a két autó lógott ki leginkább a mezőnyből, elsősorban azzal, hogy nem a hangsúlyos orral próbáltak versenyautósak lenni.
Az XK180-at egy Jaguar tanulmányra építette T. Attila. Bár volt aki értékelte az ötletet, a fura orr, a túl vékony hátsó szárny, illetve a kocsi oldala és az orra közötti fényességbeli eltérés lehúzta a pontjait. A Jakusa másik műve, a Honda Accord lett a pályázat az egyetlen négyajtósa. "A családi koncepció miatt külön piros pont. A feleségem rettegne, de a gyerekek sikoltoznának örömükben, ahogy apuci is," írta Andróczi Balázs a TC hírszerkesztője. Mások erőltetettnek vagy bumfordinak mondták, illetve azt kifogásolták, hogy a tető nélküli autóból vaskos B-oszlopok meredeznek. Nekem bejött a gép, csak valahogy a hátsó púpok elhelyezésénél látok egy kis hibát a perspektívában.
Az élboly olyan volt, mint legutóbb Magni Cours-ban: dobogó alsó fokáért szoros küzdelem folyt, az első két helyezett pedig elhúzott a többiektől.
Számomra meglepő módon csak az ötödik helyen végzett Tyler McLaren SLR-je. A Merci ugyan tiltólistán volt, de a szabály szellemét, és nem a betűjét alkalmazva mégis indulhatott, mert tunerünk precíz munkájával olyan autót mutatott be, amelynek F1-es jellege nem kizáróag a orrából adódik, és ráver egy kört az eredetire. A tuner is elismeri, hogy túl plasztikus lett, de ez leginkább az eredeti kép fényviszonyainak, köszönhető, és annak, hogy fehér háttér elé került az autó. Még a leglelkesebb hívei is kiemelték, hogy ez így már hihetetlen, túlságosan rajzos, illetve ez már nagyon nem utcai autó. Szerintem ez az ász, de két másik pontozó is neki adta a legtöbb pontot.
Bár Thunder Jaguar XKR-je csak egy maximális pontot kapott, mégis megelőzte a Mercit. A kidolgozás tökéletes, a ravasz sárvédők, a hátsó púpok és a markáns orr éppen elegendő F1-fílinget hoznak, csak az a fűzöld szín nem az igazi. A pontozók egy része szintén a színt kifogásolta, de volt aki egyszerűen "lerondabékázta" az autót, többeknek viszont nagyon tetszett. Ide kívánkozik Karotta megjegyzése: "A Jaguar formáinak szentsége szerintem túl nagy falat volt a pályázóknak, de ez nem csak velük van így, a jelenlegi utcai Jag-ek esetlensége/jellegtelensége is azt mutatja, hogy Jaguart dizájnolni embert próbáló". Ámen.
A dobogós helyet végül egy másik Jag szerezte meg. Az X-Type versenyváltozata eleve ültetéssel, hatalmas kerekekkel és sárvédőszélesítésekkel, hátsó szárnnyal villogott. Medveh megfejelte mindezt az R-Coupe tanulmány orrával, és némi zöld festéssel. Ettől persze csak mini S-Type lett volna belőle, ezért kupévá is alakította, lapított a tetején, és megnövelte a hátsó szárnyat. Bár a versenyautójelleg eleve megvolt a képen, a jó alapanyag kiválasztása fél siker a virtuális tuning világában. Ez lett a kedvence Tylernek ("Játszik az érzékekkel, becsap, csal, de rohadt jól csinálja."), gonzalesnek ("Kár, hogy nem én csináltam, überalles.?) és T. Attilának is, de KataBaba is csak azért nem a maximumot adta neki, mert a lökhárítót kidolgozatlannak találta. Ejnye no! Jaguar tervezők, hát milyen kidolgozatlan lökhárítót terveztek az R-Coupéra! :-) Azt hiszem igaza van Karottának...
A második helyre a saját Alfám futott be ? közel másfélszer annyi pontot gyűjtve, mint a harmadik helyezett. Jómagam a 8C tanulmányból faragtam egy középmotoros sportkocsit, és ennek az amúgy is hangsúlyos orrát emeltem ki. A hátsó szárny elkapkodott és elhibázott lett; ha tudom, hogy ennyire népszerű lesz az autó, biztosan valami stílusosabbat teszek rá. Akinek nem tetszett, annak leginkább a szárny miatt, de még így is jópár első helyet szerzett. Karottánál is ez a gép nyert: "A leghálásabb feladat, amennyiben az év talán legszebb koncepcióautója volt az alap, és az átalakítás is illendően bánt vele. Rokonszenves, hogy funkcionális alapokon történt az átnyesegetés, gondolat van mögötte."
A győztes tisztességes előnnyel a BMW Williams F1 lett Jakusa műhelyéből. Ez a gép az Chris Bangle-féle X-Coupe tanulmányautót ötvözte az idei Williams orrát is magába foglaló motorháztetővel. Szinte mindenkitől elismerést kapott, a kritikusai csak a túlságosan szétterülő kerekekbe, illetve a furcsa árnyékolásokba kötöttek bele. Őket is meggyőzte azonban az eredeti kép, amelyen az X-Coupe ugyanilyen furcsán árnyékolt. Bénán fotózták a BMW-sek? Nem tudni. ?Túl rajzolt?, vagy ?látványos, hiteles?? ?Abszolute hibás?, vagy ?pompásan brutális?? A pontok tanúsága szerint inkább az utóbbi.
Gratulálunk a győztesnek, a hvtm-pólót és a dedikált Best of Totalcar könyvet hamarosan szállítjuk. A többi tunernek is köszönjük a képeket, zsűrinek pedig a pontozást.



A pályázat szabályai



BMW Williams F1

BMW Williams F1

"A BMW F1-es autójára építettem fel a kocsimat, az X-Coupe elemeiből. [...] Szerintem elég 'ferrarikiller' lett."

Pontszám: 169


Alfa Romeo 204 F1

Alfa 204 F1

"Először középmotorossá kellett alakítani a 8C Competizione tanulmányautót. Előreköltözött a kabin, új vonalú lett az ajtó. Ezután kapott egy légbeömlőt az oldalára, kettőt az orrára. A festés és a hátsó szárny az Alfa 182 mintájára készült. 1982-ben azzal az autóval Andrea De Cesaris és Bruno Giacomelli 7 pontot szerzett - ebből A.D.C. 4-et Monacoban a bronzéremmel."

Pontszám: 153


Jaguar X-Coupe F1

Jaguar X-Coupe

"Ez nem az a szokásos sportkocsiból F1-orros sportkocsi tuning, nem is lett tipikus. Az X-type versenygépre az R-Coupe tanulmány orrát illesztettem. Ezután a felni lett sötétebb. Vágtam a tetőből, a hátából, és hátsó szárny is F1-esebb. A szinezést nem vittem túlzásba, tipikus Jaguárzöld."

Pontszám: 106


Jaguar XKR F1

Jaguar XKR F1

"Jaguar XKR F1 Edition. Egy kicsit leültettem a gépet, átfestettem 'angol versenyzöldre'. F1-es orrészt kapott, átvariáltam az ajtókat, és leszabtam a tetejét."

Pontszám: 103


Mercedes-McLaren SLR F1

Mercedes SLR F1

Bár az SLR-t a pályázatkiírás kizárja, ez az autó mégis indulhatott, mert nem gyári orrtól lett F1-es, hanem a tuner egyéb - jól látható - beavatkozásaitól.

Pontszám: 102


Honda Accord BAR F1

Honda Accord

"Csináltam egy pályázót az F1-re. Tulajdonképpen az Accord lett elég keményen átgyúrva."

Pontszám: 89


Jaguar XK180 F1

Jaguar XK180

"A felső lámpák le lettek radirozva, a ködlámpák meg kaptak egy-egy párt maguk mellé. A motorház közepe kapott hangsúlyozott F1 kiképzést, meg kasznitól elütő fényezést. A légbeömlő megnőtt, és a közepe kapott két F1 első légterelő-tartóra emlékeztető merevítést. A hátsó spoiler azért lett ilyen hajlított, mert az egész gép mindenhol ívekből áll, és [...] nagyon rosszul mutatott rajta a csupa szöglet F1-szerű szárny. Az aktuális Jaguar F1 versenyautó színeit kapta az autó."

Pontszám: 81


Renault Fluence F1

Renault Fluence

Az utolsó percekben érkezett még egy F1-es Renault: "Az alapja a Renault Fluence koncepció. A kocsi alacsonyabb lett, megváltozott az orr és a hátsó rész is. Nem annyira direkt F1, de azért az alapnál sokkal sportosabb." Különlegessége, hogy versenypályán száguld.

Pontszám: 61


Honda Civic Type-F

Honda Civic

"Az én pályázóm a - sokak által köpködött, nekem személyes kedvencem - 7. generációs Civic Type-R és a BAR-Honda keresztezése. A Type-F változat receptje: kis nyújtás, főleg az orr részen; megnöveltem a hűtőrácsot, az első lökhárítót. Csőrt nem kapott, mivel amúgy is van egy elég erőteljes 'V' az egész elejében; a bamba lámpák helyett kapott egy-egy csíkot, de semmi morcona tekintet; szokásos, pár mm-es ültetés, egy számmal nagyobb kerekek; F1 szárny; festés (lökhárítók, küszöb, csíkok)."

Pontszám: 59


Porsche 911 TAG

Porsche 911

"Gyártottam egy F1 replikát. A zsír új Porsche 911-es olyan szép autó, hogy nem is igen volt szabad tunningolni, így csak egy spoilert kapott, meg egy új festést. Az alkalom pedig nem más, mint Niki Lauda ilyen festésű TAG McLaren-Porscheval szerezte 3. (utolsó) világbajnoki címét."

Pontszám: 58


Lamborghini Murcielago F1

Lamborghini Murcielago

"A Lamborghini F1-es programja során, 1989-93 között 20 pontot gyűjtött a Lola, Lotus, Minardi és a Larousse csapatok közreműködésével. 1993-ban a Larousse zárta a sort: Philippe Alliot Imolában 2, Eric Comas Monzában 1 pontot szerzett. A 'dicsőséget' a Ferrari Enzoról koppintott orr és a Larousse festése alatt rejtőző Murcielago idézi fel."

Pontszám: 53


Toyota MR2 F1

Toyota MR2 F1

"Az utcai F1 replika pályázatra egy Toyota MR2-ből csináltam F1 replikát. Bár nem sok közük van egymáshoz, sőt sem az F1-es csapat, sem az MR2 nem túl sikeres, ez talán emelné a járgány elismertségét."

Pontszám: 44


Renault Wind F1

Renault Wind

"Elkészült a Renault első F1-hatású utcai autója!Mivel a jelenlegi kínálatban nincs igazi sportautó, úgy döntöttem, hogy egy prototípusból készítem el az új verdát. Az elejét 'formulalizáltam', az ablakot levágtam, és kapott egy szép szárnyat is hátra. És persze megkapta a csapat színezését is."

Pontszám: 32


bigyók

fórum


CarToonCard autóskártya a hvtm.hu tunereitól. NEKED